pátek 25. srpna 2006

Sdílejte co chcete, s kým chcete

Pro mě neuvěřitelný hype se šíří kolem česko-anglického programu na sdílení souborů AllPeers. Je založený na protokolu BitTorrent a jeho výhodou je, že si uživatel může přesně zvolit, které soubory bude sdílet se kterými uživateli. Osobně ale vůbec nechápu smysl tohoto projektu a už vůbec nechápu, proč je realizován jako rozšíření do prohlížeče Firefox.
Když chci sdílet nějaký obsah s více lidmi, tak mi většinou nevadí, když se k němu dostane i někdo jiný, a možností mám už dnes spousty. Pokud mám nějaké fotky, které chci ukázat ostatním, tak použiju Picasa Web nebo Flickr. Pokud chci vystavit nějaké video, tak použiju Google Video nebo You Tube. Pokud jde o volně šířitelný program, pošlu link přes ICQ nebo dám zápisek na blog. Ten zbytek vyřeším prostě posláním emailem.
Napadá mě jediné použití: pokud bych chtěl stahovat ne-volně šiřitelný software nebo sdílet filmy, tak v "běžných" sítích jako je DC nebo BitTorrent riskuji, že mě teoreticky může "někdo" vyhmátnout (už se v Americe stalo), což v případě sdílení jen s konkrétními vybranými lidmi nehrozí. Je tohle segment, kam AllPeers míří?
Použití BitTorentu na mě dělá dojem snahy svézt se na popularitě P2P (např.: sítí BitTorrent bude Warner Bros distribuovat své filmy a televizní pořady nebo P2P sítí Steam se distribují hry série Half-Life), protože síla BitTorrentu se projeví tehdy, když si velké množství uživatelů chce naráz stáhnout to určitý velký balík dat.
Na otázku, proč je AllPeers rozšíření do Firefoxu autoři uvádějí: "Vytváříme nový zážitek z prohlížení webu, který maže hranici mezi obsahem z webu a obsahem od přátel a rodiny." (We are constructing a new web browser experience (sic!) that blurs the line between normal web content and content that comes from your friends and family) a "Uživatelské prostředí samostatného programu... by bledlo ve srovnání s plně vybaveným browserem" (A standalone client, you get... a user interface that pales in comparison to a fully-featured web browser). Uznejte, že takové žvásty by nevygeneroval žádny web 2.0 buzz generátor. Snad to ví aspoň autoři nebo ti, co je platí, když už podle svých stránek nemají představu o tom, jak na svém produktu budou vlastně vydělávat. Úvaha, že budou brát provizi z toho, že si lidé budou vzájemně obsah prodávat (By allowing people to sell or buy their content under their own terms), mi totiž přijde jednoduše směšná.
UPDATE: An Indepth Look at AllPeers a odpověď AllPeers: Sdílení nelegálního obsahu je zakázáno v podmínkách použití a obchodní model máme skvělý, ale ještě ho nechceme zveřejňovat.

Žádné komentáře:

Okomentovat