úterý 21. listopadu 2006

Fio - můj nový osobní účet

Když se řekne družstevní záložna, většině lidí se asi vybaví kampelička a vstanou vlasy na hlavě. Nicméně doba kampeliček je pryč: dohled nad nimi vykonává ČNB, vklady jsou pojištěné stejně jako v bance (do výše 90% a maximálně 25 tisíc euro) a nabízí zajímavé služby.
Jsem čerstvým majitelem účtu ve Fio - družstevní záložně, takže se podělím o zkušenosti.
Jednoznačnými výhodami jsou: zřízení, vedení, zrušení účtu a transakce na účtu jsou zdarma. Platební karty vydává pro Fio ČSOB (Visa Electron 250,- / rok, Visa Classic 500,- / rok, karta Fio zdarma), výběry z bankomatů ČSOB jsou za 5,- Kč od 1.6.2007 6,- Kč, z cizích za 30 Kč.
Nevýhodou je slabší internetové bankovnictví: příkazy nejsou potvrzovány přes SMS (jak to znám z eBanky a ČSOB), ale pomocí certifikátu z nainstalované aplikace. Taky jsem zatím nepřišel na to, jak si v internetovém bankovnictví předdefinovat příkazy k úhradě.
Největším problémem na založení účtu je překonání psychologické bariéry "jdu do kampeličky", "za závazky záložny ručím do výše dvojnásobku svého členského vkladu" (tj 2x1,- Kč) a "nemám na to, mít normální bankovní účet".
Před založením účtu je potřeba si stáhnout aplikaci pro podepisování pokynů, pomocí které si vygenerujete certifikát (klíč). Po jejím nainstalování se otevře obrazovka, kde do políčka Přihlašovací jméno zadáte, jak se budete přihlašovat do internetbankingu a do políčka Heslo chránící klíč a pro kontrolu zadejte heslo ke klíči. Pak stisknete Vygenerovat nový klíč. Klíč má soukromou a veřejnou část. Soukromou nikdy nikomu nedáváte, zatímco veřejnou část odnesete do Fia. Soubory fiosign.pub a fiosign.fgp z adresáře C:\Documents and Settings\vašejméno\Data aplikací nahrajete na flashku a můžete vyrazit na pobočku, která je v Brně na rohu Moravského náměstí a Milady Horákové. S sebou budete potřebovat už jen 100 korun jako minimální vklad a občanku.
Když jsem byl na pobočce já, nefungovala fotobuňka na dveřích, takže bylo potřeba zabušit. Jinak to tam ale šlo bez problémů, za čtvrt hodiny bylo hotovo. Slečna mě zkoušela vybavovat různými informacemi, ale všechno jsem věděl :) Za celou dobu jsem kromě přikyvování a podepsání hromady papírů musel říct jenom to, že chci osobní účet, jakou platební kartu s jakým týdenním limitem a zvolit si heslo do internetbankingu (jiné, než je ke klíči!). Platební kartu připraví k vyzvednutí do cca 14 dní.
Brzo asi půjdu do eBanky jim říct, že jejich účet opravdu mít "nemusím, nemusím".
Článek o záložnách na finexpert.cz

8 komentářů:

  1. Chapej to tak, ze Honza je zmasirovan medialnim tlakem bank. Kdyby vsechny ty slavne ceske banky stat nenadopoval desitkami miliard (stat=dane obcanu), tak jsou jedna vedle druhe polozene.
    Co myslis tim "preddefinovani prikazu k uhrade"? Mam ucet u FIO a mozna bych pomohl...

    OdpovědětVymazat
  2. Tím jsem myslel, že jsem nenašel možnost uložit si vzory příkazů k úhradě.

    OdpovědětVymazat
  3. No, vzory prikazu nejdou, ale neni problem opakovat platbu - v pohybech na uctu je u jednorazovych a i trvalych prikazu zelena sipka, kdyz na ni kliknete, tak muzete poslat novou platbu se stejnymi parametry... ja tak vetsinou jen zmenim castku a variabilni symbol....

    OdpovědětVymazat
  4. Jj, na to už jsem mezitím přišel. Ale absenci těch vzorů nechápu, všechny internetbankingy, co jsem používal (ČSOB, eBanka, ČS i ING) je mají a nepřijde mi to jako nějaká extra složitá věc k naprogramování.
    Nicméně u současných běžných účtů mi chybí zásadnější věci, takže s tímhle se nějak vyrovnám (když už za to nemusím platit :)
    Díky za ochotu.

    OdpovědětVymazat
  5. A co takhle Podání pokynu > šablony - to není ono?

    OdpovědětVymazat
  6. Ale jo, konečně už to tam někdy v polovině tohohle roku dodělali.
    Ve spojení s potvrzováním pokynů přes SMS mi na Fiu už nic nechybí :)

    OdpovědětVymazat