dálniční známky | 2 mld |
silniční daň* | 5,5 mld |
spotřební daň** | 7,4 mld |
příjmy z privatizace | zbytek |
* silniční daň platí firmy
** podíl z výběru spotřební daně 9,1%
Za rok 2007 přibude ještě výnos z mýtného cca 2,8 mld korun (přibližně 4,8 mld se vybere, ale 2 mld budou činit náklady). V dalších letech bude výnos z mýtného vyšší, také díky rozšíření úseků silnic, kde se bude vybírat.
Příjmy z privatizace (jako letos zvažovaný prodej části ČEZu) mají ten problém, že se s nimi dá počítat jen cca do roku 2009, pak už budou všechny státní podniky prodané a už nebude co privatizovat. Oproti vyspělé Evropě (kde peníze potřebují jen na údržbu a modernizaci) máme ten problém, že dálniční síť máme vybudovanou sotva z poloviny a nutnost sehnat každý rok 30 miliard korun s sebou nese potřebu vymyslet nový model financování.
Jedna z variant je zvýšit podíl z výběru spotřební daně až na 50%. Spotřební daň na pohonné hmoty by se neměnila, jen by se změnilo její distribuování v rámci státního rozpočtu. To ovšem neřeší problém s tím, že by peníze chyběly někde jinde.
Další možností je "dálnice na leasing" - PPP (Public-Private-Partnership, partnerství státního a soukromého sektoru), kdy dálnici postaví soukromá firma, provozuje ji a stát ji postupně splácí. Původně tak měla být postavena dálnice D47 do Ostravy, dnes se uvažuje o jihočeské dálnici D3.
Socialisté mají v záloze svou oblíbenou variantu, že se Fond bude financovat prostřednictvím státního dluhu. Možná to voličům sociální demokracie žijícím ze spotřebitelských půjček přijde normální, ale mě teda ne...
kaslat na dalnice - potrebujeme zeleznici. "Dotovani" silnicni dopravy ku zeleznicni je v pomeru 9:1 !! alarmujici vzhledem k zasahum, ktere do krajiny silnicni doprava dela (hlavne ony velebene dalnice)
OdpovědětVymazatŽeleznice je fajn, ale to, že je konkurenceschopná silniční dopravě je nepravdivý mýtus. Jsou to dva různé produkty pro různé zákazníky a jejich potřeby.
OdpovědětVymazatO železnici se až tak nezajímám, protože ji nepoužívám, ale nedávno jsem psal o pumpování peněz do Českých drah.
já si myslím, že železniční doprava by si určitě nějak podporovat zasloužila (a tím nemyslím dotovat ČD). ne, že bych byl nějaký "ekoterorista", ale proč by měly "ovzduší-zamořující" náklaďáky dělat transkontinentální přepravu, když po železnici to bude rychlejší, levnější a ekologičtější...?
OdpovědětVymazat2martiner: a kolik penez se napumpuje do silnicni site v CZ ? navic tohle jsou dotace CD a ne zeleznice jako takove. CD je prohnily moloch nutne potrebujici reformy
OdpovědětVymazatSilniční síť je nedostavěná a je potřeba ji dostavět, o pumpování nemůže být řeč. Železniční síť dostavěná je a peníze se dávají jen na údržbu a modernizaci.
OdpovědětVymazatNa rok 2007 je pro železnici plánováno cca 10 miliard z celkových 48, což mi nepřijde málo. Jak jinak má stát ještě železnici podporovat?