Deník krále (2008)Když zapátrám ve své brožované paměti, nevybaví se mi (kromě několika muzikálů) moc děl, která bych viděl jak v divadle tak v kině nebo televizi, ale díky Městskému Divadlu Brno a TV Prima můžu do ní připsat další stránku.
Neumírej sám (Never Die Alone, 2004)
Film vychází z knižní předlohy afrického spisovatele Donalda Goinese, který do svých knih zaznamenával zážitky ze svých závislostí na heroinu a kromě toho ovlivnil množství černošských raperů. MDB Deník prezentuje jako "nový původní text progresivní a novátorské autorské dvojice Plachý – Šimáček", nicméně inspirace knihou je nepřehlédnutelná. "Původnost" má tak zřejmě spočívat v přidání Verdiho-Hugova Rigolletovského motivu.
V obou příbězích je hlavním hrdinou Král, drogový dealer (a v divadelním ztvárnění taky gangster), který se vrací do rodného města kvůli smíření a přijmutí zodpovědnosti, ale jediné co najde je smrt.
V Neumírej Krále Davida ztvárnil raper DMX a v rolích lasvegaských gangsterů zaskakují černí bratři z gheta, v Deníku Igoru Ondříčkovi jako Králi bez přívlastků sekundují kolegové z marseillského ruskojazyčného gangu. Ve filmu tak logicky zní především černá muzika, kdežto představení (o něco méně logicky) doplňují úderné songy Daniela Landy.
Tím ale rozdíly zdaleka nekončí.
Zatímco v Deníku přichází Král k poznání skrze jakési duchovní prozření zprostředkované svatou Terezou, v Neumírej je to obyčejné lidské poznání toho, že dělá stále stejné chyby a když je chce odčinit, musí začít od začátku.
Film je mnohem syrovější a na rozdíl od představení situaci odlehčuje. Kde v Deníku stačí nosy od cukru, tam v Neumírej nastupují jehly. Závěr představení je v podstatě happyend (těsně před koncem se dokonce schyluje k megahappyendu), kdežto ve filmu přežije jen jediná kladná hlavní postava.
Srovnávat obě díla se pokoušet nebudu a snad to ani nejde. Výtek k Neumírej sám mě napadá míň a přijde mi trochu líto, že film nedosáhl většího ohlasu. U Deníku Krále bych ocenil méně sexuální explicizmů a raději viděl více vážného tónu (ale asi se neshoduju s vkusem diváka MDB).
Tak sem předevčírem konečně viděla Deník krále v MdB. No, jak tu píšeš, nepřišlo mi, že by to mělo vyloženě happyend. Že ve filmu přežila jediná kladná hl. postava? To v Deníku podle mě taky (Králův syn).
OdpovědětVymazatPoslední větu (v té závorce) tak trochu chápu tak, že si myslíš, že divák MdB je málo kvalitní...? Takovéto generalizování nemám moc ráda. Z části je to možná pravda, ale ne všichni diváci jsou takoví. Já jsem nadšená návštěvnice MdB, ale třeba v tom posledním odstavci s tebou souhlasím.
Jinak, na film bych se ráda koukla, ani sem nevěděla, že existuje, takže dík, že už to vím. ;o)
Nepsal jsem, že divák MdB je "málo kvalitní". MdB je divadlo zaměřené na většinového diváka, a to nemyslím ve zlém.
OdpovědětVymazatProč MdB do her vkládá nahotinky a laciné vtipy? Aby se divák za každou cenu pobavil a aby ho v tomto případě ty zlé drogy nepoděsily?
U soukromého divadla by mě to nepřekvapilo, ale MdB je divadlo městské a ne skouromé, a proto mi tohle komercializované podbízení se (a la zvířátko na konec zpráv na Nově) vadí.